Kas ir “unisex smaržas”?
Šis raksts būs vairāk par stereotipiem un mārketingu, nekā par parfimēriju. Kāpēc? Jo dziļākajā būtībā visi, pilnīgi visi aromāti ir unisex jeb viņai & viņam jeb dzimumu neitrāli. Pieņēmums, ka ziedu un augļu aromāti ir piemēroti sievietēm, bet koksnes un ādas - vīriešiem, ir mārketinga instruments, lai mērķtiecīgāk un vieglāk pārdotu preces. Protams, tas nav viennozīmīgi slikti, jo ļauj patērētājam vieglāk orientēties milzīgajā piedāvājumā. Bet par visu pēc kārtas.
Šodien
2024.gadā, kad top šis raksts, jēdziens “unisex smaržas” kļūst aizvien pierastāks arī tiem cilvēkiem, kuri vēl nav pazīstami ar nišas aromātiem. Nišas aromātu pasaulē jau sākotnēji visas smaržas ir veidotas gan sievietei, gan vīrietim, nekādā veidā ar iepakojuma un reklāmas materiālu palīdzību nevirzot tos viena dzimuma virzienā.
Šodien vērojama vēl viena tendence - cilvēki aizvien vairāk vēlās izpaust savu personību ar aromāta palīdzību, radīt sev labsajūtu, bet mazāk identificēties ar modeli, kurš nolīgts būt par konkrēta aromāta “seju”.
Viena pudelīte - divi lietotāji
Vienkāršoti skaidrojot, unisex aromātu kompozīcijas veidotas tā, lai tās būtu komfortabli nēsāt gan sievietei, gan vīrietim. Šīs kompozīcijas koncentrējas uz aromāta stāstu, taču neliek šī stāsta centrā sievieti vai vīrieti. Tā ir kā pasaka, kurā par galveno varoni var ielikt pats sevi, nevis noskatīties šo stāstu no malas.
Jā, kā jau sākumā minēts, būtībā neviens pats aromāts pasaulē nav tikai vīrietim vai tikai sievietei, jo nekur nav teikts, ka ziedi nepiestāv vīrietim vai koksne nepiestāv sievietei. Roze ir un paliek roze, nav pamata uzskatīt, ka šis zieds ir tikai sievišķīgs. Koks ir un paliek koks, būtu dīvaini pieņemt, ka koks ir piederīgs tikai vīriešu pasaulei. Turklāt ziedi un koksne var būt tik daudzveidīgi! Tomēr cilvēku priekšstati mēdz būt līdz absurdam vienkāršoti - ziedi ir rozā un sārti, šīs krāsas ir pieļaujamas tikai sievietei; koksne smaržo sīvi un spēcīgi, tātad tā der tikai vīrietim. Tā kā šie stereotipi ir paguvuši atrast siltu vietu cilvēku prātos, mūsdienu unisex aromātu veidotāji apzināti cenšas veidot neitrālākas (tomēr ļoti interesantas) kompozīcijas, kuras ļaujas brīvai interpretācijai.
Vai esat ievērojuši, ka liela daļa populārās "vīriešu smaržas" un "sieviešu smaržas" ir savā starpā ļoti, ļoti līdzīgas un tipiskas? Visbiežāk "vīriešu smaržas" ir izteikti svaigas, bet "sieviešu" izteikti saldas. Tieši no tā cenšas izvairīties "unisex" aromātu veidotāji.
Calvin Klein to izdarīja pirmie
Runājot par "unisex parfimēriju", ir jārunā par reklāmas vēsturi. Pirms aromātus sāka reklamēt, pilnīgi visi bija "unisex". Taču, kad radās vajadzība tos reklamēt, kļuva skaidrs, ka nepieciešams atrast konkrētu un mērķtiecīgu veidu, kā vieglāk un ātrāk aromātam atrast īpašnieku. Un sākās skaisto sieviešu un vīrišķīgo vīriešu laiks uz plakātiem, kas aicināja iegādāties jaunāko parfīmu...
Vienas no populārākajām dizaineru smaržām ir Calvin Klein One, kuras iznāk kopš 1994.gada. Laikā, kopš vispār notiek parfimērijas reklamēšana, šis bija pirmais aromāts, kuru apzināti virzīja kā dzimumu neitrālu, iedrošinot iegādāties vienu pudelīti, ko varēs lietot pāris - gan sieviete, gan vīrietis. Calvin Klein veiksmīgajam paraugam sekoja arī citi populārās parfimērijas ražotāji. Taču, kā jau minēts, nišas aromātu pasaulē tas bijis pašsaprotams jau no pirmsākumiem, jo nišas aromātu centrā vienmēr, pirmkārt, bijis pats aromāts/smarža, nevis mārketinga koncepts un pārdošanas plāns, kam nepieciešams uzreiz meklēt klientu, kurš atsauksies reklāmas aicinājumam.
Vai nākotnē visas smaržas būs “unisex”?
Noteikti nē, jo patērētāji ir ļoti dažādi, un pietiekami lielai daļai cilvēku ir krietni vieglāk orientēties piedāvājumā, ja viņi redz, ka konkrētā aromāta reklāmas seja ir, piemēram, populāra slavenība - sieviete vai vīrietis. Tas ļauj neapzināti identificēties un droši pielaikot šo aromātu, turklāt neprasa nekādas zināšanas par notīm. Savukārt aromāti, kuru dizains un mārketings nekādā veidā nenorāda uz kādu no dzimumiem, prasa iedziļināties - izlasīt (un izprast) nošu sarakstu, izmēģināt ilgāku laiku, lai secinātu, vai šis aromāts ir man piemērots?
Kā orientēties unisex aromātos?
Pirmkārt, nevajag baidīties no šī jēdziena (7 gadu laikā, strādājot parfimērijas tirdzniecībā Latvijā, esmu pamanījusi, ka daļai klientu šis apzīmējums “unisex aromāti” šķiet nesaprotams, tādēļ attur no iepazīšanas). Jāsaprot, ka tas vienkārši apzīmē aromātus, kuru kompozīcija veidota tā, lai tie nebūtu izteikti “sievišķīgi” vai izteikti “vīrišķīgi”, bet gan interesanti un skaisti priekš abiem.
Otrkārt, noderēs kaut pašas minimālākās zināšanas par smaržu kompozīciju un notīm. Patiesībā nav nemaz tik grūti. Ja sākam lasīt no TOP notīm uz leju: “ingvers, kardamons, koksne…” vai arī “vīģe, roze, vaniļa…”. Jums taču rodas asociācijas un iespaids, vai jūs to vēlētos pielaikot vai nē?
Treškārt, dizains. Jā, dizains ir būtiska sastāvdaļa, lai izšķirtos - patīk vai nē. Mūsdienās fiziskajos un virtuālajos plauktos var papriecēt acis pie visdažādākajiem iepakojumiem un noformējumiem - no viskrāšņākā dekoratīvisma līdz minimālākajam minimālismam.
Lai drosmīgs un skaists ceļojums aromātu pasaulē!